CRESTINISM SI POLITICA

Heiner Geissler este un important om politic german, fost ministru in guvernul Helmut Kohl, deputat in Bundestag si timp de zece ani secretar general al partidului „Uniunea crestin-democrata“(CDU). Totodata – un catolic profund credincios. La varsta de 77 de ani, Geissler a considerat util sa adere la organizatia neguvernamentala ATTAC ce militeaza pentru o globalizare echitabila, fapt ce a provocat surpriza in randurile colegilor sai din CDU. Acum trei ani el a scris o carte ce a devenit repede un best-seller. Este vorba despre „Was wurde Jesus heute sagen ? – Die politische Botschaft des Evangelium“ (Ce ar spune Isus astazi ? – Mesajul politic al Evangheliei). In cele ce urmeaza prezint cateva idei semnificative din acest volum, care ii pot interesa nu numai pe cei respecta si urmeaza indicatiile Sfintei Scripturi.
1. – Actualitatea „Predicii de pe munte“
Biblia scrie (Matei 5, 1-10) ca in asa zisa Predica de pe munte, Isus a expus cateva invataturi fundamentale pentru esenta crestinismului. Iata-le :
„Ferice de cei saraci cu duhul, caci a lor este imparatia domnului !
Ferice de cei ce plang, caci ei vor fi mangaiati !
Ferice de cei blanzi, caci ei vor mosteni pamantul !
Ferice de cei flamanzi si insetati dupa neprihanire, caci ei vor fi saturati !
Ferice de cei milostivi, caci ei vor avea parte de mila !
Ferice de cei cu inima curata, caci ei vor vedea pe Dumnezeu !
Ferice de cei impaciuitori, caci ei vor fi chemati fii ai lui Dumnezeu !
Ferice de cei prigoniti din pricina neprihanirii, caci a lor este imparatia cerurilor !
Ferice va fi de voi cand, din pricina mea, oamenii va vor ocari, va vor prigoni si vor spune tot felul de lucruri rele si neadevarate impotriva voastra !“
Mai departe in Biblie scrie (Matei 5, 43-47) ca Isus a spus : „Ati auzit ca se spune : Sa iubesti pe aproapele tau si sa urasti pe vrajmasul tau. Dar eu va spun : Iubiti pe vrajmasii vostri, binecuvantati pe cei ce va blesteama, faceti bine celor ce va urasc si rugati-va pentru cei ce va asupresc si va prigonesc.“ Aceste cuvinte ale lui Isus erau in directa contradictie cu ordinea existenta in stat si in societate pe vremea sa, reprezentau o noutate morala ne mai intalnita pana atunci in gandirea si actiunea umana. Ele stateau in opozitie cu religia greaca si romana si cu practica politica a stapanitorilor romani. Iubirea aproapelui si chiar a dusmanului era deci o gandire revolutionara.
Sensul Predicii de pe munte a fost atacat si interpretat diferit in decursul vremurilor. Hitler numea porunca iubirii aproapelui „o otrava menita sa perverteasca instinctele libere ale omului“. Marxistii au recunoscut in cuvintele ei un obstacol pentru trecerea la transformarea revolutionara a societatii, caci ura impotriva asupritorilor face parte din natura umana. Bismarck credea si el ca statul nu poate fi condus pe baza acestor norme, deoarece politica de forta este fara scrupule. Chiar si biserica catolica pana recent a considerat ca aceste principii pot fi valabile doar pentru viata monahala, dar nu-s obligatorii pentru toti crestinii.
Dar cine este oare aproapele nostru ce trebuie ajutat? Geissler crede ca raspunsul se gaseste in povestea samariteanului (Luca 10, 29-37). Un om atacat si ranit de banditi, a fost lasat sangerand pe marginea drumului. El nu a fost ajutat de nici un trecator, ci doar de un om din Samara, adica de un dusman al natiei sale, care l-a bandajat si l-a ingrijit. Deci apropiat ii este fiecarui om cel cazut in nevoie, cel caruia i s-a facut o nedreptate. Iar evanghelia accentueaza cuvintele „sa faci“, adica nu e vorba de teorie, ci de actiune. Si nu numai individuala, ci si actiune sociala. „Cand vreau sa ii ajut pe altii, atunci trebuie sa sprijin faurirea prin lege a unei societati moderne, dotata cu asistenta medicala, cu protectie impotriva concedierilor abuzive, cu solidaritate si cooperare, lipsita de exploatare. Iar toate acestea pot fi realizate doar prin politica“ spune Geissler.
Cei ce doresc depolitizarea crestinismului se refera la cuvintele lui Isus : „Imperiul meu nu este al acestei lumi!“. In realitate cuvintele de mai sus erau indreptate impotriva zeitatilor inventate de cei ce stapaneau imperiul roman. Ele sunt indreptate si azi impotriva tuturor dictatorilor, iar Geissler adaoga „si impotriva lumii capitalismului, al shareholder value, dividendelor, consumului, titlurilor, care toate au devenit idealuri ale lumii moderne. Isus a rasturnat cu capul in jos,valorile ce erau valabile atat atunci, cat si acum“. Si el continua : „Invatatura lui Isus este altceva decat abuzul facut cu evanghelia timp de secole si care i-a determinat pe buna dreptate pe Heinrich Heine si pe Marx sa spuna ca ea este opium pentru pentru cei mai asupriti din popor. Adica pentru cei carora li se spunea cu argumente teologice: <> Era vorba de utilizarea evangheliei drept calmant, astfel incat cei ce sufereau discriminare sau erau cazuti in mizerie, sa nu se ridice si sa se revolte.“

„ Isus si Capitalul“.
Astfel este intitulat un capitol din cartea lui H. Geissler, in care el constata ca in zilele noastre „bogatii devin tot mai bogati, iar saracii – tot mai saraci“. In lume sunt cateva sute de miliardari, ce poseda o avere egala cu cat castiga anual jumatate din omenire. Peste un miliard de oameni au mai putin de un dolar pe zi pentru a trai, iar doua miliarde de oameni nu au in casa apa potabila de baut. Pentru toate acestea vinovata este ordinea economica ce serveste doar interesele capitalului.
La timpul sau Isus a condamnat o situatie analoaga. El a spus multimii ce il inconjura: „Vedeti si paziti-va de orice lacomie de bani, caci nu in belsugul averii sta viata omului“ (Luca – 12, 15). Si le-a dat pilda omului bogat ce si-a daramat magaziile prea mici pentru a cladi unele mai mari pentru recoltele bogate ce vor veni. „Dar Dumnezeu i-a zis: Nebunule! Chiar in noaptea asta sufletul iti va fi cerut inapoi. Iar atunci, ale cui vor fi toate lucrurile pe care le-ai pregatit ?“. Geissler asemuieste acest caz nu numai cu cel al sheicilor din Orientul Apropiat, ci si cu cel al tarilor industriale bogate, care cunosc perfect situatia saraciei din lume, dar nu fac mai nimic pentru a o combate. Azi 4,6 miliarde de locuitori ai globului au mai putin pentru a supravietui decat hrana pe care locuitorii tarilor desvoltate o dau cainilor lor de casa. Dar saracie inseamna nu numai lipsa de bani, ci si a fi bolnav fara sanse de vindecare, inseamna sa fii ignorant fara a putea avea educatie, inseamna injosire pentru a supravietui. Bilantul saraciei mondiale este o rusine pentru locuitorii tarilor industriale din nord, si in primul rand pentru cei din SUA si Europa, ce traiesc in belsug. Dupa conceptia neoliberala, spune Geissler, ce domina azi prin cei ce formeaza majoritatea in parlamentele lumii occidentale, saracii sunt singuri vinovati de starea lor, deoarece sunt lenesi si prosti. In realitate saracia este faurita, ea este consecinta unei politici iresponsabile, afirma el. Si da exemplul produselor agricole care, din belsug subventionate in tarile vestice si apoi exportate, ii sufoca pe micii producatori din tarile subdesvoltate. Deasemenea, arata cum speculatori la bursa devalorizeaza valuta nationala a unor tari cu economia slaba, precum si cazul FMI, care este o organizatie utilizata de guvernul St. Unite, cu acordul tacit al europenilor si Japoniei, pentru a impiedica ajutorarea unor state cu economia afectata de liberalizarea comertului, de dereglementare si de privatizare. Este asemanator cazului ispravnicului necredincios, condamnat de Isus si dat ca pilda invataceilor sai (Luca – 12, 42). Si Geissler se intreaba : „De ce biserica lasa ca protestul fata de aceasta brutala forma a capitalismului tarziu sa fie preluat de organizatii ca ATTAC sau Amnesty International, si nu se pune pe sine in fruntea celor ce protesteaza? Isus nu s-a limitat doar la rasturnarea meselor in templu“.
Dupa ce reaminteste ca cei ce acorda importanta numai intereselor capitalului, speculei la bursa si cursului actiunilor, se gasesc in situatia amintita in Biblie: „Mai curand va trece o camila prin urechea acului, decat va intra bogatul in imparatia Domnului“ (Matei – 19, 24), Geissler se intreaba daca capitalistii se pot numi crestini. Raspunsul sau este : „Desigur ca ei se pot numi, dar ramane intrebarea daca ei sunt cu adevarat crestini. Interesele omului sunt mai importante decat interesele capitalului. Ordinea economica capitalista contrazice Evanghelia si este o crima fata de miliardele de oameni ce traiesc in saracie, boli si nestiinta“. Iar in alta parte, Geissler adaoga : „Capitalismul nu e mai putin rau decat comunismul“.
                              *
                             * *
Am expus pe scurt doua din temele cartii „Ce ar spune Isus astazi ?“. In ea insa sunt tratate si alte probleme de actualitate, care se dovedesc a fi eterne, de vreme ce ele au fost – intr-un fel sau altul – abordate si in cele patru evanghelii, scrise cu doua milenii in urma. Printre acestea : problema razboiului si a pacii; conditiile in care crestinismul accepta doborarea si uciderea unui dictator; Isus si situatia femeii in societate; intoleranta si lasitatea in politica; impozitul datorat statului si datoria individului fata de Dumnezeu; Isus si antisemitismul, Isus si Islamul s.a. Unele puncte de vedere ale autorului suscita mirare, altele sunt discutabile, dar este limpede ca sensul moral al cuvintelor rostite atunci de Isus Cristos si redate de evanghelisti are si astazi o mare forta. Respectul demnitatii omului, egalitatea tuturor in fata legilor si in fata lui Dumnezeu, sentimentul nobil al ajutorarii celor aflati in dificultate, unitatea dintre cuvant si fapta, sunt idei ce reies si din Cuvantarea de sfarsit al lumii, rostita de Isus la Ierusalim in fata ucenicilor sai (Matei – 25, 42-45). Atunci el le-a spus ca la judecata viitoare, toate neamurile vor fi adunate inaintea Fiului Omului, care va spune : „Am fost flamand si nu mi-ati dat sa mananc; mi-a fost sete si nu mi-ati dat sa beau; am fost strain si nu m-ati primit; am fost gol si nu m-ati imbracat; am fost bolnav si in temnita, si n-ati venit pe la mine“. Atunci ei il vor intreba : „Doamne, cand te-am vazut noi flamand, sau insetat, sau strain, sau gol, sau bolnav, sau in temnita si nu ti-am slujit ?“. Iar el, drept raspuns, le va zice : „Ori de cate ori nu ati facut aceste lucruri unuia dintre acesti foarte neinsemnati oameni, frati ai mei, inseamna ca nu mi le-ati facut mie“.
Nimeni nu poate pretinde ca stie ce ar spune Isus in vremurile noastre, dar pe baza celor scrise in Biblie, se poate reconstitui cu probabilitate gandirea lui, confruntata cu realitatea unui secol 20 rascolit de nazism si comunism si a unui secol 21 solicitat divers de procesul globalizarii. In orice caz, cartea lui H. Geissler este stimulativa pentru reflectii nu numai pentru oamenii religiosi, ci si pentru cei preocupati in general de soarta omului. In plus, ea este o dovada de gandire independenta, debarasata de prejudecati, a unui om care, desi cu convingeri politice de dreapta, este dezamagit de calea pe care s-a angajat capitalismul contemporan.

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: