O INCERCARE DE SALVARE A JURNALISMULUI

 Atunci cand in Romania tagma ziaristilor e in framantare in legatura cu cele ce se petrec in grupul editorial Realitatea-Catavencu-Cotidianul, ridicandu-se si aspectul deontologic al ziaristului obligat sa isi siluiasca convingerile, pentru a corespunde vederilor patronului ce-i asigura salariul la ziar, sunt putini cei ce atrag atentia ca totul este in fond in conformitate cu logica economiei de piata, ce a cuprins relatiile din intreaga societate. Este util cred, sa prezint deci o incercare americana de a iesi din acest cerc vicios si a face ca informarea sa devina un bun public.

Paul Steiger este un ziarist cunoscut, care timp de 20 de ani a fost redactor sef la Wall Street Journal, perioada in care acest cotidian a castigat de 16 ori prestigiosul premiu Pulitzer. In 2007, la 65 de ani, el primeste un telefon de la miliardarul Herbert Sandler,care il intreaba daca nu ar accepta sa infiinteze o organizatie non-profit, care sa se ocupe de jurnalismul de investigatie. Sandler, om cu opinii liberale, deci de centru-stanga, era preocupat de abuzurile ce aveau loc atat in economie, cat si in guvern, si care nu erau date in vileag de nimeni. Asa a luat fiinta Pro Publica (www.propublica.org). Pentru a fauri acest proiect Steiger a strans in jurul lui 30 de reporteri de la ziare de renume, ca Washington Post si New York Times. El este finantat anual cu 10 milioane dolari de Sandler Foundation si cu sume mai mici de MacArthur Foundation si Atlantic Philantropies. Este nu numai prima organizatie ce aplica legislatia fundatiilor in domeniul mediilor, ci si modul de difuzare a stirilor. Anul trecut ziaristii ei au desvaluit scandaluri in domeniul sanatatii, abuzuri in privinta asigurarilor contra somajului, cazuri de foraje pentru petrol ce au poluat panzele freatice s.a., care erau trecute cu vederea de guvern. Aceste informatii sunt publicate pe site-ul internet al organizatiei, pe care sus sta scrisa indicatia “Steal our stories” (Furati-ne relatarile). Caci Pro Publica isi publica informatiile sub licenta Creative Commons, ce permite reutilizarea gratuita a informatiilor, cu conditia indicarii sursei lor. Uneori Pro Publica incheie contracte cu alte medii pentru difuzarea unei anchete, ca de pilda prezentarea pe canalul CBS, in emisiunea “60 Minutes”, a rezultatelor unei investigatii despre o costisitoare si inutila propaganda oficiala a guvernului Bush in Orientul apropiat. Emisiunea a fost vizionata de 20 milioane de telespectatori.

Presa tiparita americana este lovita de criza mai mult decat alte ramuri ale economiei. Nu este o situatie conjuncturala, ci una structurala.De cativa ani fostii cititori ai ziarelor au trecut pe internet. Ziare mari si vechi, ca de pilda Chicago Tribune, Los Angeles Times sau Philadelphia Inquirer si-au anuntat falimentul in acest an. In 2008 si-au pierdut locul de munca 16.000 ziaristi, adica o scadere de peste 20% fata de anul precedent. Ziaristii de la Pro Publica nu sunt ingrijorati de scaderea vanzarilor sau a tirajului, ci se preocupa de “story impact”, de efectul pe care cercetarile reporterilor sai il are asupra opiniei publice : care sunt urmarile dezvaluirii unui scandal, cat se vorbeste despre asta, si-a dat cineva din cei demascati demisia ? Este un actor independent pe terenul mediilor, nu un “Think Tank”, ci un “Dig Tank”, care poarta de grije ca banii ce ii primeste pentru functionare sa nu influenteze cu nimic obiectivitatea informatiei. Anchetele sale au mereu un substrat moral, desi uneori sunt considerate Muckracking (rascolirea murdariei). La inceputul acestui an Pro Publica a informat ca o serie de medici si psihologi au luat parte la planuirea si executarea anchetelor sub tortura efectuate de CIA. Informatia a avut un mare ecou la Washington si chiar Obama a luat atitudine in aceasta privinta.

Conceptul acestei organizatii, de publicatie non profit, este un experiment important privind felul in care investigarea si prezentarea de stiri ar putea fi organizata si finantata.In ianuarie 2009 in New York Times a aparut articolul a doi profesori de finante de la Yale University (David Swensen si Michael Schmidt) in care au propus ca toate marile publicatii sa fie dotate cu o fundatie, care sa le permita sa devina apoi institutii permanente in societate, asa cum sunt muzeele si universitatile. In lipsa statului, aceste fundatii ar putea fi sustinute financiar de Bill Gates, de Warren Buffet si de alti bogatasi. Iar Pro Publica nu este singura creatie de acest gen. Revista liberala Mother Jones este si ea organizata ca fundatie, ca si MinnPost din Minnesota, ziar finantat de 900 de cititori locali cu rol de mecena. Prea multe iluzii in aceasta privinta nu isi face insa nici Paul Steiger, desi el crede ca pe viitor bloggerii pot deveni principalii informatori ai ziarelor. Ei trebuie doar gasiti si ascultati.

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: